Spotje over vakantiekilo’s valt slecht in België
Fitnessketen Basic-Fit moet in België wellicht een spotje van de buis halen. De beelden, die mensen moeten aansporen om hun vakantiekilo’s eraf te sporten, is volgens menigeen discriminerend voor dikke mensen, meldt RTL Nieuws op basis van berichtgeving bij onze zuiderburen.
De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) heeft al ‘meerdere klachten’ ontvangen, schrijft bijvoorbeeld de Gazet van Antwerpen. In de reclame worden vakantiegangers opgewacht bij de ‘douane’: wie niks is aangekomen mag doorlopen, degenen die op vakantie te veel hebben genoten van een hapje en een drankje moeten de fitnesszaal in. Voetballer Marouane Fellaini, actief in het Belgische elftal in Brazilië, bepaalt in slecht Nederlands wie in welke rij moet gaan staan.
Het gewraakte Belgische spotje:
,,Onbewust hebben ze het gemunt op iedereen met overgewicht. Ik vind dat discriminerend,” zegt Jean-Paul Allonsius van de vereniging voor mensen met obesitas in de Gazet. Basic-Fit bestrijdt deze zienswijze. ,,Het maakt niet uit hoeveel u weegt. We praten over de extra kilo’s die u er op vakantie bijkreeg. Onze boodschap: kom naar Basic-Fit om die kilo’s eraf te trainen,” zegt een woordvoerder.
Nederland kent een vrijwel identieke versie van de commercial. Bij ons bepaalt actrice Tatjana wie te zwaar is geworden en moet sporten. Bij de Reclame Code Commissie zijn ook een aantal klachten over het spotje binnengekomen. ,,De klagers vinden het spotje in strijd met de goede smaak en fatsoen of nodeloos kwetsend,” aldus Fiona Vening van de Reclame Code Commissie tegen RTL Nieuws. De voorzitter van de commissie doet mogelijk volgende week uitspraak over de reclame.