Nederlander wil snel nog even naar de zon
De Nederlander is de regen alweer behoorlijk zat en probeert in het najaar nog even wat zon op te pikken. Voor de naderende herfstvakantie hebben de meeste luchtvaartmaatschappijen dan ook de nodige stoelen weten te verkopen. Transavia meldt bijvoorbeeld een groei van 30 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Vooral zonbestemmingen en stedentrips naar het zuiden van Europa zijn populair. Woordvoerster Maureen Sluiter van Transavia geeft in het Dagblad van het Noorden als voorbeelden Malaga en de Canarische Eilanden.
Rome, Berlijn, Milaan
EasyJet ziet ook een stijging in het aantal boekingen. Voor Rome is het aantal passagiers 30 procent hoger, voor Berlijn is de plus 22 procent en voor Milaan 17 procent. Londen, de populairste bestemming, kan rekenen op 10 procent meer passagiers dan vorig jaar.
Schiphol herkent de trend: dit jaar stijgt het aantal passagiers dat vertrekt en aankomt op Schiphol met 2 procent in de herfstvakantie. De groei is opvallend, gezien de malaise in de reisbranche. Het aantal boekingen tussen 1 april en 1 november 2013 loopt met 6,5 procent terug, is de schatting van branchevereniging ANVR. Vorig jaar was de dip 5,5 procent.