Luchtkwaliteit in 737's van KLM moet onderzocht
De KLM moet onderzoek doen naar de luchtkwaliteit van haar Boeing’s 737. Zo’n onderzoek is volgens de rechter nodig, omdat een piloot van oordeel is ziek te zijn geworden door de slechte luchtkwaliteit in de cockpit. De zaak is aangespannen door gezagvoerder Willem Felderhof. Hij is in 1995 in dienst gekomen van de maatschappij, maar kampt sinds 2000 geregeld met gezondheidsklachten. Volgens hem worden die veroorzaakt door te hoge concentraties van de giftige stof TCP.
Onafhankelijk onderzoek
KLM moet het onderzoek door een onafhankelijk instituut laten uitvoeren en de piloot daarbij betrekken. Dat hebben zijn advocaten gisteren gezegd. In een reactie stelt de luchtvaartmaatschappij gehoor te zullen geven aan het vonnis. Een KLM-zegsman benadrukt wel dat er volgens de rechter geen aangetoond verband bestaat tussen de aanwezigheid van concentraties TCP en de gezondheidsklachten van vliegend personeel.
Airconditioning
De airconditioning in 737's maken gebruik van lucht die uit de motor van het vliegtuig wordt afgetapt. Daarbij kan de oliedamp naar de cabine worden meegevoerd. In principe gaat dat om kleine hoeveelheden. Het onderzoek moet ook helderheid verschaffen hoe klager Felderhof op de stof TCP reageert.