Winnaars op het web: Bol, Belvilla en KLM
De best vindbare website van 2013 is Bol.com. Tot die conclusie komt WUA! na het beoordelen van 3500 sites op onder meer vindbaarheid, eerste indruk en gebruiksvriendelijkheid. Uit het overzicht van de marktleider op het gebied van online benchmarking blijkt dat websites in de toeristische en vrijetijdssector aan een gestage opmars bezig zijn. Bol.com wordt bijvoorbeeld op de voet gevolgd door Belvilla.nl en KLM.com.
In de top 25 van WUA! staan 12 ondernemingen uit de travelbranche. Ook Hotels.com, Weekendjeweg.nl en Vacansoleil.nl stegen op de ranglijst; Booking.com en Arke.nl moesten plekken inleveren. Volgens de onderzoekers is Belvilla.nl favoriet voor het boeken van vakantiehuizen in Frankrijk. De website van Belvilla wordt door respondenten omschreven als ‘zeer duidelijk en overzichtelijk met veel keuze’. Respondenten die zich online oriënteren op vliegtickets, komen vaak bij KLM terecht. In het onderzoek van juli 2013 overtuigde KLM 21 procent van de respondenten.
De methode van WUA!
WUA! laat consumenten zoeken naar producten of diensten. Vervolgens geven die aan welke websites hen hierin het beste bedienen. Een zoekopdracht kan bijvoorbeeld zijn: ‘ga op zoek naar een tablet, wie vind je? Wat beleef je? Waar wil je die kopen?’
De beoordeling gebeurt op de volgende onderdelen: vindbaarheid, doorgaan, voorkeur, eerste indruk, kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid, informatiewaarde, vormgeving, vertrouwen en webimago.