Zo zoekt de Nederlandse vakantieganger online!

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Online vakantie zoekenIn januari en juli zoeken we massaal naar vakantiebestemmingen, waarbij Kroatië, Oostenrijk en Scandinavië steeds populairder worden. En jongeren laten traditionele bestemmingen als Salou (Spanje) en Chersonissos (Griekenland) meer en meer links liggen en zoeken hun volgende bestemming vaker via touroperators als Jiba, Sunweb en Corendon. Deze conclusies vallen te trekken uit de jaarlijkse analyse van Expand Online naar online zoektrends onder Nederlandse vakantiegangers.

Volgens de onderzoekers van Expand Online zijn aan de hand van online zoekacties trends vast te stellen over de voorkeuren van de Nederlandse vakantieganger. “Er is een duidelijk stijgende lijn te zien in het online zoekvolume op vakantiegerelateerde zoekwoorden. Daarnaast valt het op dat de consument een steeds bredere oriëntatie online krijgt en vaker op zoek gaat naar minder traditionele vakantiebestemmingen, zoals vakanties in Scandinavië en stedentrips naar Sevilla en Valencia. Hierdoor is het voor reisorganisaties van cruciaal belang om, zeker in december/januari en juli, zo goed mogelijk online in te spelen op de behoeften van de consument,” is hun conclusie.

Andere landen in de spotlights

Frankrijk is nog altijd het favoriete vakantieland voor Nederlanders, al loopt de belangstelling volgens de onderzoekers voor dit land terug, net als voor Spanje en Italië. Opkomende landen zijn Kroatië, Oostenrijk, Noorwegen en Denemarken. Bulgarije, Hongarije en Zwitserland zijn sinds vorig jaar verdwenen uit de top 15 van populairste bestemmingen.

Jongeren gaan anders zoeken

Uit de analyse blijkt een opvallend verandering in het zoekgedrag van jongeren. Waar ze voorheen op bestemming zochten, kiezen ze nu vaker voor een reisorganisaties en zoeken daar een reis uit. Lisette Huijzer van Expand Online: ,,Dat is een belangrijke en positieve trend voor touroperators, die jongerenreizen aanbieden: jongeren laten de bekende bestemmingen links liggen en kiezen bij een bepaalde organisatie een reis uit die hen leuk lijkt. Het imago van de operator is blijkbaar belangrijker aan het worden dan de bestemming zelf.”

Tent versus hotel in Nederland

Ook is gekeken naar het verschil in populariteit tussen kamperen en hotelovernachtingen per provincie in Nederland. Hierbij valt op dat met name in Drenthe, Friesland en Groningen kamperen populairder is dan in de andere provincies. Sterker nog, in deze provincies is de vraag naar hotelovernachtingen het laagst van heel Nederland.

Nog geen keuze gemaakt? Bekijk ons vakantieaanbod!

Fiets en Wandelbeurs komt eraan! Win entreekaarten

Fiets en Wandelbeurs komt eraan! Win entreekaarten

De leukste beurs voor fietsers en wandelaars wordt in 2023 gehouden op 24, 25 en 26 februari in de Jaarbeurs in Utrecht. Op de beurs weer allerlei nieuws en info over fiets- en wandelbestemmingen, en de bekendmaking van de winnaar van de ‘beste fietsroute van 2023’. En om het helemaal een feestje te maken geven we in samenwerking met de Fiets en Wandelbeurs entreekaarten weg.

Lees verder

Wellness en luxe, ook voor een nachtje weg

Wellness en luxe, ook voor een nachtje weg

Voor veel mensen is een hotelkamer vooral om in te slapen. Zeker bij een stedentrip of weekendje weg is de overnachting vaak ondergeschikt aan de bestemming. Maar een fijn hotel, luxe kamer en een heerlijk bed dragen zeker bij aan het plezier van het nachtje of weekendje weg. En dat hoeft echt niet duur te zijn.

Lees verder

Win kaarten voor de Vakantiebeurs in 2023

Win kaarten voor de Vakantiebeurs in 2023

De Jaarbeurs in Utrecht is van 12 tot en met 15 januari 2023 weer het toneel van de Vakantiebeurs. De echte reisliefhebber heeft die data uiteraard al in zijn of haar agenda staan, want voor het eerst sinds 2020 is er weer sprake van een fysiek evenement. In 2021 en 2022 ging de Vakantiebeurs vanwege corona niet door of was er sprake van een online editie.

Lees verder

Win een boek over blijvend geluk

Win een boek over blijvend geluk

Geluk... wat 'Hygge' is voor Denemarken en 'Ikigai' voor Japan, is 'Haengbog' voor Zuid-Korea. En the Korean Wave zal waarschijnlijk niet veel mensen ontgaan zijn; van literatuur, films en keramiek tot restaurantjes en K-pop. Zuid-Korea is het land waar de mensen samen eten, familie belangrijk is, de natuur wordt omarmd en schoonheid een groot goed is.

Lees verder

Kerstmarkten in Europa: zeven tips

Kerstmarkten in Europa: zeven tips
Kerstmarkten. Voor veel mensen betekent dat sfeer en gezelligheid. Stap in de auto, neem de bus of pak de trein naar een van deze kerstmarkten in Europa. Van klein tot groot, van ondergronds tot op het water, kerstmarktliefhebbers kunnen dit jaar hun hart weer ophalen.

Lees verder

De vele voordelen van een vakantiehuis

De vele voordelen van een vakantiehuis

Nederlanders gaan steeds vaker op vakantie in eigen land of in een van onze buurlanden. Dichtbij en duurzaam zijn hierbij de sleutelwoorden, al spelen ook luxe en ligging duidelijk mee. Daarbij kiezen steeds meer mensen voor het gemak van een vakantiehuis op een vakantiepark.

Lees verder