Zo zoekt de Nederlandse vakantieganger online!
In januari en juli zoeken we massaal naar vakantiebestemmingen, waarbij Kroatië, Oostenrijk en Scandinavië steeds populairder worden. En jongeren laten traditionele bestemmingen als Salou (Spanje) en Chersonissos (Griekenland) meer en meer links liggen en zoeken hun volgende bestemming vaker via touroperators als Jiba, Sunweb en Corendon. Deze conclusies vallen te trekken uit de jaarlijkse analyse van Expand Online naar online zoektrends onder Nederlandse vakantiegangers.
Volgens de onderzoekers van Expand Online zijn aan de hand van online zoekacties trends vast te stellen over de voorkeuren van de Nederlandse vakantieganger. “Er is een duidelijk stijgende lijn te zien in het online zoekvolume op vakantiegerelateerde zoekwoorden. Daarnaast valt het op dat de consument een steeds bredere oriëntatie online krijgt en vaker op zoek gaat naar minder traditionele vakantiebestemmingen, zoals vakanties in Scandinavië en stedentrips naar Sevilla en Valencia. Hierdoor is het voor reisorganisaties van cruciaal belang om, zeker in december/januari en juli, zo goed mogelijk online in te spelen op de behoeften van de consument,” is hun conclusie.
Andere landen in de spotlights
Frankrijk is nog altijd het favoriete vakantieland voor Nederlanders, al loopt de belangstelling volgens de onderzoekers voor dit land terug, net als voor Spanje en Italië. Opkomende landen zijn Kroatië, Oostenrijk, Noorwegen en Denemarken. Bulgarije, Hongarije en Zwitserland zijn sinds vorig jaar verdwenen uit de top 15 van populairste bestemmingen.
Jongeren gaan anders zoeken
Uit de analyse blijkt een opvallend verandering in het zoekgedrag van jongeren. Waar ze voorheen op bestemming zochten, kiezen ze nu vaker voor een reisorganisaties en zoeken daar een reis uit. Lisette Huijzer van Expand Online: ,,Dat is een belangrijke en positieve trend voor touroperators, die jongerenreizen aanbieden: jongeren laten de bekende bestemmingen links liggen en kiezen bij een bepaalde organisatie een reis uit die hen leuk lijkt. Het imago van de operator is blijkbaar belangrijker aan het worden dan de bestemming zelf.”
Tent versus hotel in Nederland
Ook is gekeken naar het verschil in populariteit tussen kamperen en hotelovernachtingen per provincie in Nederland. Hierbij valt op dat met name in Drenthe, Friesland en Groningen kamperen populairder is dan in de andere provincies. Sterker nog, in deze provincies is de vraag naar hotelovernachtingen het laagst van heel Nederland.