Algerije zet in op kust en Sahara
Net als veel andere landen is ook Algerije begonnen aan een nieuw toeristisch seizoen. Groei staat centraal, al wordt dat lastig met het drama bij In Amenas nog vers in het geheugen. Daar gijzelden terroristen in januari werknemers van een aardgas-installatie. De reddingsoperatie van het Algerijnse leger kostte tientallen mensen het leven, onder wie 37 gegijzelden. De man die het toerisme van Algerije een boost moet geven, is minister Mohamed Benmeradi (1954). Puur op reis sprak hem in Adrar, in het hart van Algerije, over speerpunten, strategieën en vooral... de Sahara.
Puur op reis: “Uw opdracht is eigenlijk vrij simpel: meer toeristen binnenhalen, liefst op korte termijn.”
Minister Benmeradi: “In 2012 hebben zo’n 250.000 Europese toeristen Algerije bezocht. Echter, om te kunnen groeien is het essentieel om nieuwe toeristische infrastructuur te ontwikkelen en de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren.”
P: “Is die dan ondermaats?”
B: “In alle oprechtheid: de kwaliteit moet omhoog! Dat geldt ook voor het aantal accommodaties; momenteel kunnen we simpelweg te weinig aanbieden. Zo’n 50.000 bedden extra is een noodzaak, op korte termijn.”
P: “Met alleen meer bedden komt Algerije er natuurlijk niet. Hoe laat u weten wat een toerist hier kan vinden?”
B: “Door uitgebreid te vertellen over onze strategie, onder meer via dit exclusieve interview voor Nederland. Algerije heeft twee unique selling points: de kust en de Sahara. Laat ik met de eerste beginnen: hoe mooi die ook is, ik denk dat we daarmee de Europese toerist niet naar Algerije krijgen. Daarvoor is de concurrentie van landen als Spanje, Kroatië en Turkije gewoonweg te groot. Ik zie heel andere mogelijkheden voor de kust: ketens als Marriott en Hilton hebben bijvoorbeeld al belangstelling getoond om er nieuwe hotels neer te zetten, waarmee ze een heel specifiek publiek willen gaan bedienen. Zeker, mensen die enerzijds meer luxe wensen, maar die anderzijds ook zijn geïnteresseerd in de cultuurhistorische waarden van een minder bekend land.”
P: “Geen massatoerisme voor Algerije?”
B: “Neen, wij moeten ons richten op mensen die vooral zijn geïnteresseerd in overweldigende natuur, rust en bijzondere culturen. En dat brengt me op ons tweede USP: buiten de kust, met de belangrijke steden Algiers en Oran, bestaat Algerije vooral uit woestijn. En de Sahara trekt weer een speciale categorie reizigers aan, de avonturier. Mensen die bijvoorbeeld eens op de top van een zandduin willen staan om de weidsheid van de woestijn in zich op te nemen… Ook die groep willen we beter gaan bedienen.“
P: “Ik heb begrepen dat er inmiddels een strategisch plan tot 2025 ligt?”
B: “U bent goed geïnformeerd. Samen met reisorganisaties en touroperators is voor het komende decennium een toeristisch plan opgezet, compleet met nieuwe infrastructuur. Kijk, Algerije heeft veel inkomsten uit aardgas en aardolie, en die zijn en blijven heel belangrijk. Maar we moeten het belang van het internationale toerisme niet onderschatten: in 1970 was het toerisme goed voor 8 procent van het bruto nationaal product, dit jaar is dat aandeel nog slechts 1 procent. Met ons brede programma vol miljardeninvesteringen willen we in 2020-2025 terug naar een percentage van 5."