Reisbranche moet eerlijker prijzen
De reisbranche prijst nog altijd schimmig en onduidelijk. Om die reden begint de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag de campagne ‘Reisprijzen, laat je niet inpakken’ om prijstransparantie te bevorderen. Met deze actie wil zij een einde maken aan onduidelijke prijzen in de reisbranche. Het gaat om prijzen van vliegtickets, maar ook van vakantiehuisjes en georganiseerde reizen.
De ACM wil dat de prijzen worden gepresenteerd inclusief alle onvermijdbare kosten en dat de consument via ‘opt-in’ zelf kan kiezen voor extra diensten. De reis of accommodatie moet kunnen worden geboekt voor de prijs in de advertentie. Deze regels gelden nu al, maar worden door reisaanbieders nog te vaak omzeild. De toezichthouder gaat, gesteund door de brancheorganisaties, daarom de komende tijd scherp toezien op de naleving van de regels en deze indien nodig afdwingen. Bedrijven die de regels niet naleven, kunnen per 'overtreding' een boete krijgen van 450.000 euro. '“Het wordt tijd dat reisaanbieders stoppen met het gebruik van onduidelijke prijzen”, zegt bestuurslid Anita Vegter van de ACM. “Dat is onwenselijk voor zowel de consument als de branche. Met duidelijke prijzen ontstaat een gelijk speelveld voor bedrijven en kunnen consumenten beter kiezen en vergelijken.”
Spelregels duidelijke prijzen
Om de toepassing van duidelijke prijzen in de reisbranche te vergemakkelijken, heeft de Autoriteit Consument & Markt de regels samengevat in vijf punten:
- De prijs in de advertentie is de prijs waarvoor kan worden geboekt.
- Alle onvermijdbare kosten zijn in de advertentieprijs inbegrepen.
- Alle variabele onvermijdbare kosten worden direct bij de advertentieprijs vermeld.
- Keuze-elementen worden met hun kosten aan het begin van het boekingsproces duidelijk vermeld.
-
Keuze-elementen staan niet vooraf aangevinkt.