Veiligheid voor toerist belangrijker dan prijs
Veiligheid is voor twee op de drie toeristen de belangrijkste factor bij het kiezen van een buitenlandse reisbestemming. Het percentage van 67 is ontleend aan een internationaal onderzoek, waarbij 3106 bezoekers van de websites van de Amerikaanse nieuwszender CNN zijn bevraagd. Na ‘veiligheid en beveiliging’ noemde het merendeel van de respondenten eerst prijs (60 procent) en daarna reputatie (58 procent).
Op de vraag welke van de volgende factoren het meest belangrijk zijn bij het kiezen van een reisbestemming (meerdere antwoorden mogelijk) worden de volgende antwoorden gegeven:
- Veiligheid en beveiliging (67 procent)
- Prijs (60 procent)
- Reputatie (58 procent)
- Kennis en beschikbaarheid van informatie (55 procent)
- Recreatiemogelijkheden en voorzieningen (54 procent)
Het onderzoek wierp ook licht op hoe respondenten informatie vergaren voorafgaand aan hun reis:
- 50 procent maakt gebruik van 4 of meer informatiebronnen bij het zoeken naar bestemmingen
- specifieke websites van de plaats van bestemming zijn favoriet (57 procent) gevolgd door reiswebsites (55 procent).
- 55 procent laat zich bij voorkeur leiden door aanbevelingen en informatie van familie, vrienden en collega’s
- voor 49 procentt zijn reisbeoordelings-websites de belangrijkste bron van informatie.
‘Consumer Connect: Travel & Tourism’ ondervroeg 3106 respondenten uit meer den 70 landen wereldwijd, via CNN websites. Van de respondenten was 69 procent man, 31 procent vrouw, met een gemiddelde leeftijd van 40 jaar. De belangrijkste onderzoeksgebieden betroffen reisgedrag en activiteiten, beslisfactoren, de invloed van culturele manifestaties op het reizen, vooruitzichten voor 2013 en hotelgegevens. Het onderzoek werd tussen oktober en december 2012 uitgevoerd door Ipsos.