Stedencampagne goed voor Nederland
Belang stedenbezoek
De steden vormen een belangrijke trekker voor bezoek aan Nederland. Jaarlijks komen er bijna 2,3 miljoen buitenlandse bezoekers naar Nederland voor een stedentrip. Voor de economie is deze groep zeer interessant, want het is bekend dat stedentrippers relatief veel besteden tijdens hun uitje. Champ Bouwman, programmamanager Citybreak-campagne NBTC: “We zien een stijging van het aantal stedenreizen naar Nederland. Met deze campagne leveren we een substantiële bijdrage aan de BV Nederland en de gastvrijheidssector.”
The Dutch way of life ervaren
“Uit marktonderzoek weten we dat de stedenbezoeker met name de Nederlandse way of life wil ervaren. Natuurlijk gaat de toerist bij een stedenbezoek naar de bekende highlights van de stad, maar hij wordt vooral getriggerd door de typisch Nederlandse sfeer in onze steden. Hij wil die sfeer beleven en deel uitmaken van het leven in onze steden. Daar richten wij ons op in deze campagne en dat blijkt succesvol”, aldus Bouwman.
Nederlandse stadsbeelden
Binnen de campagne staan herkenbare beelden van de deelnemende Nederlandse steden centraal. Na drie succesvolle jaren (de start van de campagne was in 2010) is de campagne afgelopen zomer vernieuwd. De nieuwe beelden zijn in de steden genomen en laten een herkenbaar Nederlands stadstafereel zien waar de doelgroep graag deel van wil uitmaken. Inmiddels richten de online campagnes, in samenwerking met touroperators en vliegmaatschappijen, zich ook op de consument. Ook Expedia is een partner van de promotiecampagne.
Negen steden in acht landen
De campagne van NBTC wordt gevoerd in het Verenigd Koninkrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden en Denemarken. De deelnemende steden zijn: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Arnhem, Apeldoorn, Groningen, Maastricht en Nijmegen.