Duurzame voeding in trek
Nederlanders kiezen in de supermarkt steeds vaker voor duurzame voeding. In de eerste zes maanden van dit jaar gaven consumenten meer dan 500 miljoen euro aan producten met een keurmerk uit. Dit half miljard betekent een groei van bijna 40 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De cijfers zijn gebaseerd op onderzoek door LEI Wageningen in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Het onderzoeksinstituut baseert zich op kassagegevens over producten met een keurmerk, zoals biologische voeding, diervriendelijk gemaakte producten, fair trade en duurzaam gevangen vis.
Biologische producten
De omzet van biologische producten groeide met 29,1 procent naar 195 miljoen euro. De supermarkten zorgden voor bijna de helft van de omzet van biologische producten. Natuurvoedingswinkels zien hun omzet minder hard stijgen. Diervriendelijke voeding viel ook in de smaak. In de Nederlandse supermarkten steeg de omzet met 56 procent naar 114 miljoen euro, meldt nu.nl.
Zelf lekker kokkerellen, bij voorkeur een beetje exotisch?