Standaard voor maten handbagage al weer van de baan
De plannen van de internationale luchtvaartorganisatie IATA om een nieuwe standaardmaat voor handbagage in vliegtuigen te introduceren, is al weer van de baan. Vooral een aantal grote Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen zijn niet van plan om de geplande standaard te handhaven.
IATA wilde een eind maken aan de verschillende maten die de maatscappijen nu hanteren. Maar American Airlines, United Continental en Delta Air Lines liggen dwars en zijn het er niet mee eens dat IATA de veranderingen wil invoeren zonder eerst de maatschappijen te raadplegen.
Daarnaast zou de nieuwe standaardmaat van 55x35x20 centimeter aanzienlijk kleiner zijn dan de koffermaten die nu bij de meeste maatschappijen wel zijn toegestaan. Dat is vooral voor de Amerikaanse passagiers onverteerbaar omdat de nieuwe afmeting gemiddeld 40 procent kleiner is.
In reactie op de 'belangrijke zorgen' uit Noord-Amerika zet IATA daarom de plannen in de ijskast. "Dit is duidelijk een zaak die reizigers na aan het hart gaat. We moeten het goed doen." IATA benadrukt dat de standaardmaat een richtlijn is en dat het luchtvaartmaatschappijen vrij staat om ook grotere koffers toe te laten. "Geen enkele klant wordt gedwongen om een nieuwe koffer te kopen", verklaart IATA.
KLM vindt een standaardmaat wel een goed initiatief omdat passagiers dan niet elke keer te hoeven checken welke afmetingen zijn toegestaan bij de maatschappij waarmee ze gaan vliegen.