Vliegende namen
Gek eigenlijk. Je kunt wereldwijd naar behoorlijk wat steden vliegen, die geen luchthaven hebben. Den Haag is er eentje, maar ook Aken en Brussel zijn voorbeelden. Bazel is helemaal een vreemde: het vliegveld van de Zwitserse stad ligt volledig in Frankrijk. Maar dat doet er allemaal niet toe, als je naam maar op de vertrek- en aankomsthal staat.
Rotterdam The Hague Airport, Maastricht Aachen Airport, Brussels South Charleroi Airport, Airport Basel-Mulhouse-Freiburg. Veelal gewestelijke, soms landelijke verbindingen, die er volgens mij vooral zijn gekomen door de inspanningen van bestuurders uit de steden zonder eigen start- en landingsbanen.Neen, het is geen pleidooi om vast te houden aan het oude. Vliegveld Zestienhoven bekt in het internationale luchtverkeer niet, dat proef ik. En wellicht zijn er economische en marketingtechnische voordelen van zo’n stedelijk dwarsverband. Ik heb er alleen niets mee. In Oranjestad (Aruba) ben ik ooit lekker veilig geland op Koningin Beatrix; daar kun je mee thuiskomen. En in Casablanca (Marokko) op Mohammed V, om een beetje in dezelfde lijn te blijven.
Wat te denken van de Poolse aanpak? De naam van ex-vakbondsleider en voormalig president Lech Walesa is verbonden aan de luchthaven van Gdansk, die van componist Frédéric Chopin aan het internationale vliegveld van Warschau. Aan de overkant van Het Kanaal ligt het weer even anders, al is ook daar sprake van heldenverering. Beatle John Lennon is de naamgever van de luchthaven in zijn geboortestad Liverpool, voetballer George Best van die in zijn stad Belfast.
Misschien heb ik daarom niks met zoiets zakelijks als Rotterdam The Hague Airport. Dan nog liever Aboutaleb Van Aartsen Airport.