Friesland wil meer Nederlandse toeristen
Het toeristisch seizoen is weer gestart. Friesland doet dit jaar een charme-offensief richting de Nederlandse toerist. Gedurende twee ‘proeverij-weekenden’ (15-17 april en 22-24 april) kun je op een 'heerlijke' manier kennismaken met Friesland. Waarom die aandacht voor de toerist uit eigen land?
Het aantal internationale toeristen dat Friesland bezoekt, groeide de afgelopen jaren sterk. Vooral Duitsers en Belgen weten Friesland in steeds vaker te vinden. En ook de eerste Chinese toeristen zijn inmiddels gespot. Mede dankzij het binnenhalen van de titel Culturele Hoofdstad van Europa in 2018 is de groei van het aantal internationale bezoekers nu al goed merkbaar. Maar de groei van het aantal binnenlandse toeristen naar Friesland blijft achter.
Toch blijven Nederlanders die Friesland eenmaal hebben ontdekt,terugkomen, zo blijkt uit het herhalingspercentage van 70 procent. De uitdaging zit hem dan ook in het aantrekken van mensen die Friesland nog nooit hebben bezocht een beperkt beeld hebben van de toeristische mogelijkheden en Friesland niet of nauwelijks in overweging nemen voor een vakantie.
Themacampagne
Vandaar de themacampagne Proeven aan Frieslandricht, die zich op de Nederlandse toerist en een uitnodiging is om Friesland als vakantiebestemming ‘uit te proberen’. Tijdens de twee Proeverijweekenden (15 t/m 17 en 22 t/m 24 april) kun je kiezen uit tientallen gratis activiteiten en is er een volle evenementenagenda. Een groot aantal restaurants serveert - met korting - typisch Friese gerechten. Doordat de toeristische ondernemers aantrekkelijke kortingen (ook op overnachtingen) bieden, is de trigger om Friesland in deze weekenden eens ‘uit te proberen’ groot.